Pages

Saturday, February 19, 2011

Bibi Aisya





Pada usia 18 tahun, hidung dan telinga Aisha dipotong suaminya sebagai hukuman cuba melarikan diri daripada perkahwinan mereka yang diatur, sebelum diheret ke kawasan pergunungan untuk mati.

Hakikatnya beliau terselamat dan Ogos lalu mendapat perhatian di seluruh dunia selepas foto wajahnya yang cacat muncul pada muka depan majalah Time Ogos lalu dengan tajuk muka depan, ‘What Happens When We Leave Afghanistan' (Apa Yang Berlaku Apabila Kita Tinggalkan Afghanistan.)

Apabila Aisha berusia 12 tahun, bapanya berjanji untuk mengahwinkannya dengan seorang pejuang Taliban bagi membayar hutang. Dia diserahkan kepada keluarga suaminya yang mendera dan memaksanya tidur dalam kandang bersama haiwan.

Apabila dia cuba lari, dia ditahan dan sebagai hukuman, hidung dan telinganya dipotong oleh suaminya sementara bapa mentuanya mengacu sepucuk senapang di kepalanya.

“Apabila mereka memotong hidung dan telinga, saya pengsan. Pada tengah malam saya berasa ada air sejuk dalam hidung saya. Saya membuka mata dan malah saya tidak dapat melihat kerana dipenuhi darah,” katanya kepada wartawan Cable News Network (CNN), Atia Abawi.

Ditinggalkan di pergunungan, dia merangkak ke rumah datuknya dan bapanya membawanya ke sebuah kemudahan perubatan Amerika di mana anggota medik merawatnya selama 10 minggu. – Agensi

p/s: baru baca kat sok kabar smlm.oh ktinggalan zamannya aku..kita sbgai rakyat Malaysia haruslah bersyukur berada di bumi inih.

0 comments: